sobota, 31 stycznia 2015

Czym zajęcia gordonowskie różnią się od innych zajęć muzycznych dla dzieci?

Ktoś mnie o to zapytał  więc odpowiem jednym zdaniem:
Zajęcia gordonowskie różnią się  tym od innych zajęć muzycznych,  że w czasie takich zajęć szczególny nacisk stawiamy na  wykształcanie się  "myślenia muzycznego" czyli czegoś co prof. Gordon nazywa AUDIACJĄ.  Jest to kluczowe pojęcie według jego teorii. 

Aby wyjaśnić co to jest dokładnie posłużę się cytatem:

"Zdaniem E.E. Gordona, opanowanie języka muzycznego jest możliwe tylko dzięki audiacji, która zachodzi wtedy, gdy muzyka jest odbierana przez umysł, mimo, że nie jest obecna w fizycznym otoczeniu odbiorcy. Audiacja nie jest słuchową percepcją, ponieważ ta następuje wtedy, kiedy słyszymy dźwięki istniejące realnie w naszym otoczeniu. Procesy te nie muszą współwystępować, ponieważ jest możliwe słyszenie, rozpoznawanie, naśladowanie i mechaniczne zapamiętywanie muzyki bez audiowania. Audiacja jest podstawą uzdolnień muzycznych oraz środkiem zdobywania przez dziecko osiągnięć muzycznych." ( E.A. Zwolińska: Kształcenie nauczycieli wg teorii E.E. Gordona)

Gordon pisze także,  że muzyka i język różnią się od siebie, ale proces audiowania podczas słuchania muzyki jest zbliżony do procesu myślenia podczas słuchania języka i posługiwania się nim.

" Tam gdzie jest język, tam jest myślenie, tam gdzie muzyka - jest audiacja. Tak jak język i myśl mają odmienne korzenie i rozwijają się odmiennie, tak też różne są źródła i rozwój muzyki i audiacji.
 Język i muzyka są oparte na podstawach biologicznych, a myśl i audiacja - na psychologicznych". (E.E. Gordon: Umuzykalnianie niemowląt i małych dzieci).

Tak więc pracujemy nad audiacją od bardzo małego :)
Jak?
Osłuchując się  przeróżnymi rytmami, wzorami rytmicznymi, melodiami śpiewamy w różnych tonalnościach,  motywami tonalnymi, badamy co jest takie samo, a co różne w muzyce, a wszystko to w ruchu w bezpiecznej atmosferze oczywiście - najlepiej z rodzicem, który także śpiewa :)



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz